چرا یخساز یخچال کار نمیکند؟

  • چرا یخساز یخچال کار نمیکند؟ (The ice maker of the refrigerator does not work) یکی از بهترین و پرکاربردترین قابلیت یخچال فریزر های نسل جدید نسبت به سایر یخچال فریزرهای قدیمی داشتن یخساز و ارائه یخ های قالبی است.
    این ویژگی باعث شده است تا بسیاری از ما در گرمای تابستان بیش از پیش از این قابلیت استفاده کرده و خودمان را مهمان نوشیدنی های خنک کنیم.حال تصور کنید که یخ ساز یخچال فریزر شما از کار افتاده و دیگر قادر به تشکیل یخ نباشد چه کاری باید انجام دهید؟
    ما در این مقاله به بررسی مشکل یخ درست نکردن یخچال ساید چیست؟ و اینکه چرا یخساز ساید کار نمیکند؟ پرداخته ایم و سعی کردیم راه حل برطرف کردن این مشکل را به زبانی بسیار ساده برای شما عزیزان بیان کنیم.
    تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.
    شما عزیزان میتوایند سوالات خود را از طریق چت آنلاین با ما در میان بگذارید.

    دلایل یخ درست نکردن یخچال فریزر ساید و معمولی :

    اگر یخواهیم خیلی سریع به علت کار نکدرن یخساز یخچال فریزر بپردازیم باید به این موارد اشاره کنیم:

    1. مسدود شدن فیلتر ورودی آب
    2. روشن نکردن یخساز
    3. یخ زدن لوله های انتقال آب
    4. مسدود شدن، خرابی یا باز نبودن شیر ورودی آب
    5. خرابی شیربرقی
    6. کم بودن سرمای فریزر
    7. مشکل در موتور تایم یا کیت الکترونیکی
    8. خرابی سنسور یا ترمودیسک
    9. معیوب شدن اهرم فلزی

    چگونگی بررسی تک تک این موارد را در ادامه ی این مقاله با شما عزیزان مطرح خواهیم کرد.اما باید به خاطر داشته باشید در صورت نداشتن تخصص و سابقه کاری در زمینه تعمیرات از باز کردن یخچال فریزر خود بپرهیزید.

    1.مسدود شدن فیلتر ورودی آب :

    اگر از یخچال فریزر ساید بای ساید استفاده میکنید، یکی از دلایلی گه باعث کار نکردن یخساز دستگاه شما میشود، مسدود شدن فیلتر ورودی آب است.فیلتر ورودی آب یخچال فریزر ساید بای ساید یک قطعه‌ی حیاتی است که وظیفه‌ی تصفیه‌ی آب ورودی به یخچال را بر عهده دارد. این فیلتر ذرات معلق، رسوبات، مواد شیمیایی و دیگر آلودگی‌های موجود در آب را حذف می‌کند تا آب تمیز و سالمی برای استفاده در آبسردکن و یخساز یخچال فراهم شود.
    برای مطالعه مقاله علت گرم بودن طبقات بالایی یخچال اینجا کلیک کنید.

    نحوه تعویض فیلتر آب یخچال فریزر ساید بای ساید:

    خاموش کردن منبع آب: ابتدا منبع آب ورودی به یخچال را قطع کنید.
    پیدا کردن فیلتر: مکان دقیق فیلتر را بر اساس دفترچه راهنمای یخچال پیدا کنید.
    باز کردن فیلتر قدیمی: فیلتر قدیمی را به آرامی باز کنید. بسته به مدل یخچال، این کار ممکن است با چرخاندن فیلتر یا کشیدن آن انجام شود.
    نصب فیلتر جدید: فیلتر جدید را در جای خود قرار دهید و آن را محکم کنید.
    باز کردن منبع آب: منبع آب را باز کنید و اجازه دهید آب از طریق فیلتر جدید جریان پیدا کند تا هوا و ذرات احتمالی را از بین ببرد.
    بررسی عملکرد: عملکرد آبسردکن و یخساز را بررسی کنید تا مطمئن شوید که همه چیز به درستی کار می‌کند.
    استفاده از فیلتر آب مناسب و تعویض به موقع آن می‌تواند به بهبود کیفیت آب و طول عمر دستگاه شما کمک کند.
    فیلتر اب یخچال فریزر ساید بای ساید

    2.روشن نبودن یخساز یخچال فریزر :

    یکی از ساده ترین عواملی که باعث میشود شما عزیزان یخ های مورد نیاز خود را از یخساز یخچال فریزر خود دریافت نکنید، خاموش بودن یخساز است. قطعاً می دانید که در یخچال یا فریزر، دکمه ای وجود دارد که روشن یا خاموش بودن آن تعیین کننده تشکیل یخ یا عدم تشکیل یخ است. اگر به هر علتی یخ در یخساز ساخته نمی شود، بهتر است به بررسی روشن بودن یا نبودن دکمه تشکیل یخ پرداخته و در صورت خاموش بودن آن را روشن کنید تا یخ در یخساز ساخته شود.

    نحوه تمیز کردن کندانسور یخچال

    3.بروز مشکل در لوله های انتقال آب در یخچال فریزر ساید بای ساید:

    لوله انتقال آب در یخچال، مسیری است که آب از منبع آب (معمولاً لوله‌کشی خانه) به سیستم آبسردکن و یخساز یخچال منتقل می‌شود. این لوله‌ها نقش بسیار مهمی در عملکرد صحیح سیستم آب یخچال ایفا می‌کنند و باید به درستی نصب و نگهداری شوند تا از مشکلاتی مانند نشت آب یا مسدود شدن جلوگیری شود.
    اگر یخساز یخچال فریزر شما عزیزان کار نمیکند بهتر است ابتدا پیش از باز کردن و اقدام به تعمیر یخچال فریزر خود ابتدا لوله های دستگاه خود را بررسی کرده و از انتقال درست آب اطمینان حاصل کنید.
    در بیشتر موارد گرفتگی و عدم تمیزی لوله های انتقال آب باعث بروز این مشکل میشود.شما عزیزات میتوانید با سرویس یخچال فریزر خود از بروز این مشکلات جلوگیری کرده و بازدهی دستگاه خود را به طرز چشم گیری افزایش دهید.
    کار نکردن یخساز یخچال فریزر

    4.زیاد بودن دمای یخچال فریزر :

    دمای مناسب برای تولید یخ در یخچال فریزر معمولاً باید حدود منفی 18 درجه سانتی‌گراد (0 درجه فارنهایت) باشد. در این دما، آب به سرعت به یخ تبدیل می‌شود و یخ‌ها نیز در شرایط بهینه‌ای نگهداری می‌شوند. این دما نه تنها برای تولید یخ، بلکه برای نگهداری بلندمدت مواد غذایی منجمد نیز مناسب است، زیرا از رشد باکتری‌ها و فساد مواد غذایی جلوگیری می‌کند.
    برای اطمینان از تنظیم صحیح دما، بهتر است از یک دماسنج داخل فریزر استفاده کنید و دما را به‌طور منظم بررسی کنید. در صورتی که یخچال فریزر شما دارای تنظیمات دمایی دیجیتال است، می‌توانید دمای فریزر را مستقیماً بر روی مقدار توصیه شده تنظیم کنید.
    اگر یخچال فریزر ساید بای ساید شما به درستی کار نکرده و یخ تولید نمیکند بهتر است همین حالا دمای تنظیم شده را بررسی کنید.

    5.مسدود بودن و یا خرابی شیر آب ورودی :

    شیر آب ورودی یخچال یک است که به دستگاه تامین کننده آب یخچال متصل می‌شود. این شیر به عنوان نقطه ورود آب به داخل یخچال استفاده می‌شود. زمانی که این شیر باز است، آب از لوله‌های ورودی به داخل یخچال جاری می‌شود و به تولید یخ، سرد کردن آب کمک میکند.
    این شیرها معمولاً با یک کویل و یا کابل کشیده شده به داخل یخچال متصل هستند. زمانی که نیاز به تامین آب داخل یخچال نیست، معمولاً این شیرها بسته می‌شوند تا جلوی هرگونه نشتی یا اتلاف آب را بگیرند.
    بروز مشکل در شیر آب ورودی به یخچال فریزر میتواند باعث بروز این مشکل شود.برای بررسی آن از تکنسین تهران سرویس آنلاین کمک بگیرید.
    شیر آب ورودی یخچال فریزر

    6.خرابی شیر برقی یخچال فریزر:

    شیر برقی در یخچال فریزر یک قطعه برقی است که معمولاً به عنوان سوئیچی عمل می‌کند تا جریان آب را به داخل دستگاه کنترل کند. وظیفه اصلی شیر برقی این است که وقتی کاربر به دستگاه از طریق دکمه‌های کنترل دسترسی پیدا کرده و درخواست آب برای سرد کردن یا تولید یخ را دارد، به طور خودکار باز شود و آب به دستگاه داده شود. وقتی کاربر از دستگاه دور می‌شود یا نیازی به آب ندارد، شیر برقی به طور خودکار بسته می‌شود تا جلوی هرگونه نشتی یا اتلاف آب را بگیرد.
    این شیرها معمولاً با استفاده از یک سیستم سلنوئیدی که توسط جریان برق کنترل می‌شود، کار می‌کنند. زمانی که برق از دستگاه قطع می‌شود یا دستگاه در حالت غیرفعال قرار می‌گیرد، شیر برقی به طور خودکار بسته می‌شود.
    اگر شیر برقی دستگاه شما معیوب شده باشد.برای تامین و تولید یخ شما را دچار مشکل میکند.برای تعمیر و تعویض شیر برقی یخچال فریزر خود با نزدیکترین شعبه تهران سرویس آنلاین در تماس باشید.
    چرا یخساز یخچال کار نمیکند

    7.بروز مشکل در موتور تایم یا کیت الکترونیکی یخساز یخچال ساید:

    موتور تایم در یخچال‌های ساید بای ساید عموما به یک موتور سیکلوماتیک اشاره دارد. این موتور معمولاً برای حرکت دادن مکانیزم تولید یخ استفاده می‌شود. وظیفه اصلی این موتور، تولید یخ در بخش فریزر یخچال است. وقتی کاربر تنظیمات مربوط به تولید یخ را انجام می‌دهد، موتور تایم شروع به کار می‌کند و آب را به قالب‌های یخ تزریق می‌کند. سپس یخ تولید شده در سطح قالب‌ها خنک شده و سپس با استفاده از مکانیزم‌های مختلفی که به آن متصل است، یخ از قالب‌ها جدا شده و به سینی‌های یخچال منتقل می‌شود.
    کیت الکترونیکی یخساز (Ice Maker Electronic Kit) نیز به مجموعه‌ای از قطعات الکترونیکی اشاره دارد که برای کنترل و عملکرد بهینه موتور یخساز یخچال استفاده می‌شود. این کیت ممکن است شامل تایمرها، سنسورها، مدارهای کنترل و سایر قطعات الکترونیکی باشد که به منظور کنترل فرآیند تولید یخ و راه اندازی و خاموشی موتور یخساز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
    در هر دو صورت، هدف این قطعات از کارکرد موتور تایم یا کیت الکترونیکی یخساز، تولید و مدیریت مناسب یخ در یخچال ساید بای ساید برای تأمین نیازهای شماست.
    اگر یخچال فریزر شما یخ نمیسازد ممکن است مشکل از این دو قطعه باشد.تعمیر و یا تعویض این قطعه نیازمند حضور تکنسین است.

    8.معیوب شدن سنسور یا ترمودیسک یخساز :

    سنسور یا ترمودیسک در یخساز (Ice Maker) یک قطعه مهم است که برای کنترل و مدیریت دمای محیط وجود دارد. این سنسورها یا ترمودیسک‌ها معمولاً در نزدیکی قالب‌های یخ یا در مسیر جریان آب قرار داده می‌شوند.
    وظیفه اصلی سنسور یخساز یا ترمودیسک در یخچال، اندازه‌گیری دمای محیط است. این اندازه‌گیری دما می‌تواند برای اطمینان از اینکه دمای محیط مناسب برای تولید یخ فراهم شده است، انجام شود. زمانی که دما به حد مورد نظر برای تولید یخ می‌رسد، سیستم یخساز معمولاً به طور خودکار فعال می‌شود و فرآیند تولید یخ آغاز می‌شود. همچنین، اگر دما به یک مقدار بالاتر از حد مورد نظر برسد (مانند وجود یخ زیادی یا برودت زیاد)، سیستم می‌تواند اقدام به توقف یا تنظیم دما کند تا از آسیب به محیط یخساز جلوگیری شود.
    بنابراین، سنسورها یا ترمودیسک‌ها در یخساز به عنوان عناصر کنترلی مهمی عمل می‌کنند که به تنظیم و کنترل دما در فرآیند تولید یخ کمک می‌کنند.

    9.معیوب بودن اهرم فلزی یخچال فریزر ساید بای ساید:

    اگر اهرم فلزی یخساز به هر دلیلی دچار مشکل شود، باعث عدم انتقال یخ به مخزن میشود.
    توجه داشته باشید که اگر اهرم فلزی خراب باشد، یخ در قالب یخساز برگردانده نمیشود.
    پس اگر یخساز یخچال یخ نمیسازد، اهرم فلزی هم بررسی نمایید.

    10.فعال شدن قابلیت مکث یخچال فریزر :

    قابلیت مکث فعال شده است کنترلی بازویی بیرون از موقعیت تعداد زیادی از یخسازها دارای بازوی کنترل هستند که هنگامی که ظرف یخ پر از یخ می‌شود بازوی یخساز در بالاترین موقعیت خود قرار می‌گیرد و خصوصیت مکس را فعال می‌سازد یعنی اینکه یخساز متوقف شده است گاهی اوقات ممکن است به طور ناگهانی بازوی کنترل در بالاترین وضعیت خود گیر کند و یا دچار یخ‌زدگی شود که این کار باعث می‌شود عملکرد یخساز متوقف شود .برای بررسی این مشکل باید بازوی کنترل یخچال را بررسی گرده که در وضعیت مناسب خود قرار گرفته باشد.

    علت بروز مشکل یخ نساختن یخ ساز شرح عیب
    تکه‌ های یخ کوچک و یا بسیار بزرگ هنگامی که قالب‌ها یا بسیار کوچک و یا خیلی بزرگ هستند اگر تکه‌های یخ کوچک و یا بسیار بزرگ هستند در این صورت یخساز یخچال نیاز به تنظیم دارد و آن را باید تنظیم کرد.
    چسبیده شدن یخ ها بهم علت کار نکردن یخساز یخچال ممکن است مخزن بیش از حد پر شده باشد و شما به طور مدام از آن استفاده نکرده باشید.
    فعال شدن حالت خاموش کلید یخچال فریزر را بررسی کنید که در حالت روشن قرار گرفته باشد.
    فعال شدن قابلیت مکث بررسی کنید که بازوی کنترل یخچال در وضعیت مناسب خود قرار گرفته باشد.
    مسدود شدن ورودی آب در این مرحله باید چک کنید که شاید مسیری که آب وارد می‌شود قطع شده باشد شیر ورودی باید باز باشد و یا اینکه شیلنگی که آب وارد یخچال می‌شود دچار تاخوردگی نشده باشد.
    گرفتگی فیلتر آب یخساز یخچال در این صورت باید فیلتر یخساز یخچال را عوض کنید به‌طورکلی فیلترهای یخچال داخل یخچال قرار گرفته‌اند باید به این نکته توجه داشته باشید که با درنظرداشتن کیفیت آب شهری هرچند وقت یکبار باید فیلتر یخساز یخچال عوض شود.
    عدم سرمای کافی فریزر سرمای کافی را ندارد عدم سرمای کافی می‌تواند از خراب‌شدن گاز یخچال یا کمپرسور باشد.
    یخ زدن لوله و دلیل کار نکردن یخساز یخچال استفاده از یک سشوار لوله یخ‌زده را باز کنید و یا راه‌حل دیگر این که دو سه ساعت یخچال را در حالت خاموش نگهدارید.
    اهرم فلزی اگر اهرم فلزی یخساز به هر دلیلی دچار مشکل شود، باعث عدم انتقال یخ به مخزن میشود.

    یخ ساز یخچال فریزر چگونه کار میکند:

    آب از طریق لوله یا شیلنگ کوچکی از شیر آب‌خانه به پشت یخچال‌فریزر منتقل می‌شود که در آنجا به شیر ورودی آب یخچال متصل خواهد شد.
    • زمانی که دمای مناسب برای یخ‌سازی توسط یخچال فراهم می‌شود، شیر ورودی آب جریان را از یخ‌ساز دریافت می‌کند و با فعال‌شدن سلنوید شیر، آب به داخل یخچال وارد می‌شود.
    • سپس از طریق لوله‌های کوچک آب به سینی یا قالب یخ‌ساز می‌رسد.
    • هنگامی که آب در قالب یخ می‌زند، یخ‌ساز یخ‌های درست شده را به درون مخزن یا سطل یخ‌ها می‌اندازد و مجدداً سیکل یخ‌سازی از نو آغاز می‌شود.
    • هنگامی که مخزن یخ‌ها به‌اندازه کافی پر شود، عملیات یخ‌سازی متوقف خواهد شد.
    زمانی که نوع یخ (قالبی، خرد شده و…) را در یخچال انتخاب می‌کنید و سپس اهرم دیسپنسر را فشار می‌دهید، سوئیچ یخ‌ساز فعال شده و اجازه عبور جریان به موتور و سلنوید را می‌دهد.
    این موتور به یک‌تیغه پیچشی متصل است که با چرخش خود سبب خارج‌شدن یخ‌های ساخته شده از مخزن یا سطل یخ‌ها می‌شود که درنهایت از دیسپنسر یخچال به داخل لیوان شما می‌ریزند.
    یخ ساز یخچال فریزر

    علت خارج نشدن یخ از یخساز :

    در بسیاری از مواقع دستگاه یخ می سازد اما یخ ها به بیرون منتقل نمیشوند. چند دلیل برای رخ دادن این شرایط وجود دارد که مهم ترین آنها عبارتند از:
    علت خارج نشدن یخ از یخساز ممکن است به عوامل مختلفی برگردد، این شامل موارد زیر می‌شود:
    یخچال پر یا بیش از حد سرد شده است: اگر دمای یخچال خیلی پایینتر از حد معمول باشد، یخ‌ها ممکن است به دیواره‌های داخلی یخچال چسبیده و نتوانند از قالب‌ها جدا شوند.
    بسته بودن درب یا قفل قالب یخ: مطمئن شوید که درب یا قفل قالب یخ، که ممکن است وجود داشته باشد، درست باز شده است تا یخ‌ها بتوانند به راحتی از قالب خارج شوند.
    قالب یخ خشک یا بدون روغن: گاهی اوقات استفاده از روغن یا ماده ضد چسب می‌تواند کمک کند تا یخ‌ها به راحتی از قالب جدا شوند. اگر قالب خشک است، یخ‌ها ممکن است به آن چسبیده و باعث مانع شدن از خروج شوند.
    مشکل در مکانیزم عملکرد یخساز: اگر مکانیزم عملکرد یخساز، مانند موتور یا سنسورها، دچار مشکل شود، ممکن است یخ‌ها به درستی تولید نشوند یا نتوانند به راحتی از قالب جدا شوند.
    مقدار زیاد یخ در قالب: در بعضی مواقع، اگر قالب یخ بسیار پر شود، یخ‌ها به یکدیگر چسبیده و نتوانند به راحتی از آن جدا شوند.
    اگر یخ‌ها از قالب خارج نمی‌شوند، ابتدا مطمئن شوید که دمای یخچال به مقدار مناسب تنظیم شده است و سپس موارد دیگر را بررسی کنید، و اگر باز هم مشکل پابرجا باقی ماند، ممکن است نیاز به تعمیر یا تعویض برخی از قطعات داشته باشید.
    علت نبود یخ در یخساز یخچال فریزر

    تعمیرات یخچال فریزر در تهران:

    با احترام به شما دوستان عزیز تهران سرویس آنلاین، ما متوجه شده‌ایم که یخچال فریزر شما ممکن است با مشکلی مواجه شده باشد که نیازمند تعمیرات و حضور تکنسین مجرب است. تضمین می‌کنیم که این مشکل به سرعت و به نحوی حرفه‌ای برطرف خواهد شد.
    در مرحله اول، تیم تخصصی تهران سرویس آنلاین اقدام به بررسی دقیق و جامع وضعیت یخچال فریزر شما می‌کند. این شامل بررسی عملکرد سیستم خنک‌کننده، سیستم تولید یخ، سیستم کنترل دما و دیگر قطعات مهم می‌شود. سپس، با توجه به نتایج بررسی، ما به شما گزارش کاملی ارائه خواهیم داد که در آن وضعیت کنونی یخچال فریزر شما توضیح داده شده و همچنین توضیحاتی در مورد هزینه‌ها و زمان تعمیرات ارائه خواهد شد.
    تعمیرات ما با استفاده از قطعات اصلی و با استفاده از تکنیک‌های پیشرفته انجام می‌شود تا اطمینان حاصل شود که یخچال فریزر شما به بهترین شکل ممکن تعمیر شده است و عملکرد عالی خود را ادامه می‌دهد.
    از شما ممنونیم که به ما اعتماد کرده‌اید. ما به عنوان تیمی متعهد و حرفه‌ای در خدمت شما هستیم و اطمینان داریم که مشکل شما را با دقت و با کیفیت حل خواهیم کرد.

    خدمات تهران سرویس آنلاین شامل

    نصب یخچال فریزر
    سرویس یخچال فریزر
    تعمیرات یخچال فریزر
    تعمیر برد یخچال فریزر
    ارسال قطعات یخچال فریزر به سراسر کشور

    شماره تماس مجموعه :

    شعبه شمال : 02122669196
    شعبه مرکزی: 02166593368
    شعبه غرب: 02144284743
    شعبه شرق :02177241505
    شعبه جنوب : 02155795334

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تماس با کارشناس